Welkom bij het Marnix College

Samen School Maken

Onderwijstour D'66 op het Marnix


Onderwijstour D’66 op het Marnix

Het aantal lesuren Engels op de middelbare school moet worden verdubbeld. Schoolkantines mogen voortaan alleen gezonde producten verkopen. Zijn dit verkiezingsleuzen? Nee, het zijn stellingen waarover leerlingen van het debatteam van het Marnix debatteerden met politici van D’66.

 

Op vrijdagmiddag 16 maart arriveerde de bus van D’66. De leden van het debatteam zaten in hun nieuwe hoodies al herkenbaar klaar voor een stevig debat. Stagiaire Kirsten van der Vliet begeleidt samen met docent Olaf Krings het debatteam. Zij was vanmiddag de debatleider en lichtte de twee lagerhuisdebatvormen toe. Europarlementariër Gerben Jan Gerbrandy en het Edese gemeenteraadslid Stephan Neijenhuis voegden zich bij het ene debatteam en het andere team werd versterkt door Tweede Kamerleden Paul van Meenen en Matthijs Sienot.

De stelling over het aantal lesuren Engels kwam aan de orde in een 360-gradendebat. Het ene team was vóór de stelling en het andere team tégen, maar na elke paar minuten ging er een bel en dan wisselden de teams van rol. Dit vergt flink wat inlevingsvermogen en improvisatietalent van de debaters! De politici en leerlingen staken een paar minuten de koppen bij elkaar en daarna werd de klok gestart. Het debat was geanimeerd. Zowel leerlingen als politici wilden maar al te graag hun mening en hun argumenten laten horen en ze wisten op de bel goed te schakelen tussen de wisselende rollen. Iedereen is het erover eens dat het belangrijk is om goed Engels te kunnen spreken. Maar moeten andere lessen daarvoor wijken? Of moet het rooster van scholieren echt nog voller worden? Moet een loodgieter niet vooral goed zijn in installatiewerk en is het dan wel voor iedereen nodig om meer lessen Engels te krijgen?

De tweede stelling, een gezond aanbod in schoolkantines, kwam aan bod. Ook over deze onderwerpen hadden zowel politici als leerlingen veel te melden. Jong geleerd is oud gedaan kwam langs, maar ook de angst om leerlingen naar de supermarkt te jagen als de kantine geen vette hap meer biedt. De school heeft naast een educatieve een opvoedkundige functie, maar hoe zou je een maatregel voor een gezond kantine-aanbod in de praktijk kunnen handhaven? Er kwamen ook praktische tips naar voren (als je zo graag een appeltje eet, kun je dat gewoon zelf meenemen) en een heel creatieve (als je wilt dat onze jongeren gezond eten, moeten we gezond eten verbieden).

Tot slot was er ruimte voor het publiek om vragen te stellen aan politici of leerlingen.

Dit was een hele mooie ervaring voor onze leerlingen in het debatteam en de aanwezigen kunnen terugkijken op een inspirerende debatbijeenkomst!

 

Klik op onderstaande afbeelding voor de foto's.